Sinds 25 mei 2018 is in Nederland de AVG in werking getreden. We zijn dus alweer bijna een jaar verder. Hoe is het afgelopen jaar verlopen?
Sinds de invoering van de AVG mogen persoonsgegevens alleen nog maar worden verwerkt als daar een hele goede reden voor is. In sommige gevallen mag het zelfs alleen maar wanneer daar een wettelijke grondslag voor is, dat is bijvoorbeeld het geval bij het BSN maar ook bij specifieke gegevens over de gezondheid van medewerkers. Zo heeft de Autoriteit persoonsgegevens zich onlangs nog uitgesproken over de vraag of het werkgevers is toegestaan om werknemers tijdens werktijd te testen op alcohol, drugs of geneesmiddelen. Dat is dus alleen mogelijk wanneer de wet een dergelijke regel heeft opgenomen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor piloten en schippers. Lees het volledige artikel hier.
Wat langer geleden was het een bekend assessmentbureau wat onder vuur lag omdat zij DNA testen uitvoerde om na te gaan of (potentiële) medewerkers geschikt zijn voor de functie.
Eind 2018 kwam de Autoriteit persoonsgegevens met een uitgebreide rapportage over de hoeveelheid en aard van de klachten die zij hebben ontvangen sinds de invoering van de AVG. Hieruit bleek dat de autoriteit al bijna 10.000 klachten had ontvangen (9.661). Hiervan hadden 176 klachten betrekking op internationale bedrijven. Veruit de meeste klachten hadden betrekking op de rechten van betrokkenen en vond plaats bij de zakelijke dienstverleners. De rechten van betrokkenen zijn heel belangrijke ‘grond’rechten die zijn opgenomen in de AVG. Dit zijn bijvoorbeeld het recht van verwijdering, het recht op inzage en kopie, het recht op beperking en het informatierecht.
Ook onze inspecteurs komen tijdens inspecties soms weleens ‘gekke’ dingen tegen. Zo was er pas een bedrijf die van alle leveranciers persoonsgegevens bijhield en daarbij ook vermeldde wat de burgerlijke staat van die betreffende persoon was. Hoewel met het gegeven ‘burgerlijke staat’ waarschijnlijk niet zoveel kwaads kan gebeuren, kan dit toch strijd met de AVG opleveren. Het is immers niet nodig dat wordt bijgehouden wat de burgerlijke staat is van een betreffende leverancier. Iets kwalijker is wel het vermelden van BSN op facturen.
Stuur uw gegevens naar onze specialist en we nemen zo spoedig
mogelijk contact op met u. Of bel ons op 026 351 23 88