Vanaf 2020 laat het register per gecertificeerde onderneming zien welke bedrijfsactiviteiten (uitgesplitst in ter beschikking stellen arbeid en/of aanneming van werk) er geïnspecteerd zijn. Wanneer een onderneming naast de inzet van eigen personeel ook opdrachten verstrekt aan (een) zzp’er(s), valt laatst genoemde activiteit onder de activiteit aanneming van werk. Tijdens een inspectie moeten de verschillende activiteiten gegroepeerd ook inzichtelijk gemaakt zijn in de financiële administratie.
Er zijn verschillende activiteiten mogelijk. Volgens de norm zijn deze in ieder geval:
Uit de financiële administratie zal duidelijk moeten blijken welke dienstverlening uw onderneming aanbiedt en inkoopt. Gaat het bijvoorbeeld om het ter beschikking stellen van arbeidskrachten, is er sprake van aanneming van werk of het accepteren van opdrachten, vindt er in- en doorleen plaats of is er sprake van het inzetten van zzp’ers om opdrachten uit te voeren (ook wel “tussenkomst” genoemd)? Ook kan je activiteiten hebben die buiten de SNA inspectie vallen, zoals werving en selectie. Dit alles zal duidelijk uit uw administratie moeten blijken.
U mag zelf weten hoe u dit het beste kunt verwerken in de administratie, zolang het maar eenduidig uit de financiële administratie opgemaakt kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door de verschillende activiteiten apart te verwerken in het grootboekrekeningschema in de administratie, zoals opbrengsten splitsen naar uitzenden, opdrachten/aannemen, e.d., inkoop splitsen naar inleen, inhuur derden, inhuur zzp. De vorm van de inrichting staat vrij, zolang het maar inzichtelijk is voor de inspecteur.
Heeft u vragen over het inzichtelijk maken van de bedrijfsactiviteiten? Neem dan contact op met ons op. We helpen u graag verder.
Stuur uw gegevens naar onze specialist en we nemen zo spoedig
mogelijk contact op met u. Of bel ons op 026 351 23 88